Søk

Armacon 2019

Oppdatert: 18. juli 2019

Av Thomas - Styremedlem


Armacon er et av Norges største Warhammer event som avholdes i Stavanger/Sandnes. Tidligere har de kun satset på 40k, men i år ønsket de også å kjøre Age of Sigmar. Vi ble til slutt 10 stykk fra Sigmar miljøet. Fra Oslo miljøet var det 3 stykk som dro over fjellet, og en liten gruppe kom fra Haugesund, en kom helt fra Tromsø og resten var lokale spillere. Dette innlegget er en gjennomgang av mine kamper og hvordan jeg opplevde arrangementet. Vi gå rett på, listene er her: https://goborawl.wordpress.com/2019/03/25/lister-aos-armacon-2019/


Kamp 1 – Sebastian: Daugthers of Khain - Total commitment


Dette er scenarioet der man ikke kan starte med modeller av bordet. Det påvirket oss ikke veldig mye, men jeg hadde en liten fordel ved at Sebastians lifetakers må starte på bordet, og slik gjøre det litt lettere for meg å forsvare objektivene på min side.




Jeg deployet slik at jeg kunne sverme det ene objektivet på venstre flanke med dryads støttet av Drycha sin skyting. Samtidig teleportere hunterene mine over på det andre og slik sett holde alle objektivene runde 1. Da ville jeg ledet veldig på poeng runde 1 og han ville sannsynligvis måtte bruke et par runder på å få meg bort før han kunne starte på å bevege seg over mot meg. Problemet var at jeg rullet 1 på D3 for hvor mange strategems jeg fikk, og for å gjennomføre dette trengte jeg 2 eller 3 på det kastet. Jeg måtte derfor skifte plan.


Planen ble da å teleportere over alle 30 dryadene på hans svake høyre flanke for å ta det poenget mens resten skulle forsvare mot mengden av witches som kom jeg forventet ville komme over på høyre side. Denne planen funket delvis, men jeg ser nå at det nok ikke var den beste ideen.


Jeg fikk poenget slik at jeg scoret 5 poeng første runde, men dryadene gjorde ikke jobben med å ta ut mesteparten av modellene som sto på objektivet.



Sebastian sender så en stor gruppe ned mot midten av bordet, mens den andre starter å true venstre side. Han sender også Morathi over å få bort dryadene. Han skyter bort den ene som er innefor 3'' av skogen. Dermed er de ikke -1 to hit noe mer, og Mortathi med litt hjelp sletter det som var igjen av de 30 dryadene.


Sebastian vinner også roll off og velger å starte runde 2. Witches presser frem. På venstre flanke holder treelorden en gruppe witches tilbake, men på høyre flanke har jeg lite å stå imot med. Han får 5 poeng denne runden da han får alle bortsett fra et objekt.

Før charge i Sebastians runde 2

I min runde to må jeg ta valget om jeg skal gå for å ta tilbake objektet jeg mistet på høyre flanke eller om jeg skal prøve å ta hans objekt som fremdeles er svakt på høyre flanke. Når jeg teleporterer over hunterne og de får bevege seg etter teleportering så velger jeg å gå for hans objekt. Treelorden sendes over til den store gruppen på høyre flanke mens Drycha sendes for å stoppe stoppe venstre flanke. Jeg får 4 poeng da jeg kontrollerer mitt objekt på venstre flanke og hans på høyre.


Jeg får også gå først i tur 3, men bruker den hovedsaklig til å sloss mot witches. Sammen med magi og skyting så reduseres de så pass mye at deres slagkraft blir redusert kraftig. Imidlertid så klarer jeg ikke å ta tilbake noen objekt, og jeg velger å campe hunterne mine på objektet på hans høyre flanke. Dette var nok en tabbe.

I Sebastians runde så skjer det ikke så mye hva i forhold til objektivene, han får 4 poeng, som meg, og jeg leder fremdeles med 2 poeng. Imidlertid så buffer han den ene Cauldronen sin, og sender den inn i treelorden. Treelorden får ikke av stompen som gir -1 to hit. Sebastian starter med sverdet til statuen. På grunn av saven til Treelorden min, var sverdet det eneste jeg var redd for. Han har 4 angrep, men fordi 6 to hit gir ekstra angrep så klarte han å gjøre 5 wounds med rend 2. Jeg hadde likevel 4+ save og rerollet 1. Alle 5 failet og med 3 damage hver så var treelorden død.


Jeg får starte runde 4, men det skjer ikke så mye Drycha fortsetter å drepe witches på høyre flanke, og jeg gjør meg klar til å forsvare objektivet fra høyre side som nå uten treelorden var kraftig truet. Jeg får igjen 4 poeng.


Sebastians runde 4 så avgjøres i stor grad kampen. Han reatreater de få gjennværende witchene og har overtall på mitt objekt på venstre side. Samtidig charger og dreper han Drycha med den andre Cauldronen. Han får 7 poeng, dermed leder med 1 poeng.

I Sebastians movment fase runde 4.

Jeg får gå først runde 5 og ligger et poeng bak. Jeg må finne en måte og klare å score mer enn Sebastian ville klare i sin siste runde. Men med noen spite revenats og to små helter var det lite jeg kunne gjøre. Hunterne mine sto fremdeles alene oppe å forsvarte høyre objektiv, og kom aldri inn i kampen igjen. Jeg jobbet da bare for å få noen seconderies. Jeg fikk 3 poeng, og Sebastian fikk igjen 7 på sin siste runde. Han vant da til slutt med 5 poeng.


Det var en veldig morsom kamp som svingte mye frem og tilbake, og jeg lærte å ikke undervurdere Couldronene i combat. Ellers var vurderingen å sette Hunterne igjen nok det største feilen fra min side. Jeg trodde han ville sende tilbake store deler av sine styrker for å slå dem, men det gjorde han aldri, og dermed fikk jeg ikke utnyttet dem. Hadde jeg valgt å sende dem tilbake ville de nok kunne gjort det mye vanskeligere for couldronene og han måtte likevel sendt noe tilbake noe å ta det objektivet.


Kamp 2 - Geir Erik: Free Peoples - Better part of valour


Geir Erik er en lokal spiller som jeg ikke hadde møtt før, og dette var hans andre Age of Sigmar kamp. Det var en tidligere Empire hær, som var satt over på runde baser for å spille AoS. Som tidligere Empire spiller var det et hyggelig gjensyn. Hans hær bestod i hovedsak av freeguild guard, handgunners, greatswords og en general på Griffon.


Dette er et scenario som passer min hær veldig bra, og kan være vanskelig for Free Peoples. Jeg forklare han hæren min og de største utfordringene han kom til å få. Vi gikk også nøye gjennom scenarioet. Men selv om vi brukte god tid på dette og jeg forklarte i stor grad hva jeg kunne gjøre, så var jeg så og si helt sikker på seier her, og det var ikke fordi jeg møtte en uerfaren spiller. Målet for kampen ble da for meg å ta seier raskt og så fortsette å spille slik at han kunne prøve å få noen secondarys.



Jeg glemte bilde av deployment, men slik så det ut etter jeg hadde charget inn 30 dryads og Drcyha. Store deler av hans gruppe på 40 sverdmenn var borte etter Drychas skyting. På strategemene mine i starten fikk jeg igjen 1, og valgte ekstra move. Så Drycha har med dette i praksis 18'' move og to grupper med Dryads fikk 14'' move.


En gruppe på 10 archers forsvarte et objekt alene på høyre flanke. Jeg sendte 10 dryads over for å ta det. Etter runde en holdt jeg to av hans tre objektiver og brant begge for å få to poeng.


Geir Erik skyter tilbake og får gjort litt skade på Drycha.

Han får også dobbeltur og går først i runde to. Da kommer også griffonen inn for å sørge for at Drycha ikke skyter igjen.


Geir Erik kontrollerer kun sitt eget objekt, men velger å ikke brenne det enda. Han har ingenting som truer noen av mine objektiv.


I min tur 2 så velger jeg å bevege opp treelorden og hunterne mot hans venstre flanke. Hunterne får av charge mot hans Greatswords, og gjør stor skade på dem. Ut over det skjer det ikke så mye. Jeg velger å brenne et av mine objekt for å få 2 poeng til. Er nå oppe i 4 poeng, noe som vil si at hvis jeg vinner roll offen for runde 3 så er kampen over.


Den vinner jeg og jeg tar turen. Hunters, nå sammen med treelorden, gjør stor skade på venstre flanke. Men han har fremdeles mer modeller enn meg der. Jeg velger å brenne de to objektivene jeg har igjen, for å få 8 poeng til. Er da oppe i 12, og han kan maks få 8 på det eneste objektivet som er igjen.


Vi fortsetter å spille, siden det er mye tid igjen og han kunne fremdeles få flere secondarys.

Hans tur tre så kommer Griffonen for å hjelpe. på venstre siden. Men det er vanskelig å gjøre mye skade på treelorden. Han brenner sitt siste objekt for å få 4 poeng, men kampen var allerede tapt. Vi spiller litt til før vi går over til å diskutere kampen.


Det var hyggelig å spille med Geir Erik, og til å være hans andre AoS kamp, så var jeg imponert over hvor godt han spillet. Som nevnt så er dette mitt sterkeste scenario, og hæren min hadde triksene som trengtes for å gjøre dette til en auto win.


Kamp 3 - Henrik: Sylvaneth - Duality of Death


Dette var kampen som ingen av oss egentlig ønsket. Henrik kjørte også dreadwood, så hvordan dette ville gå, var vi begge usikre på. Selv om kampen nok ikke var den mest spennende så var det morsomt å spille mot Henrik.


Jeg deployet treelorden min på høyre flanke klar til å ta objektet på høyre side, og Drycha for å gjøre motsatt på venstre side. Henrik deployet Alarielle og tre grupper med spites til å forsvare henne.


Igjen så trillet jeg 1 på strategemene mine, og valgte å bruke ekstra move til tre enheter. Dette er slik at både Drycha og Trelorden kan sikkert nå frem til objektivene runde en uten å teleportere (teleportering regnes ikke som en move, og man holder da ikke objektivet i dette scenarioet). Han trillet så to på sine strategems og valgte å putte Alarielle på objektivet. Dette så jeg ikke helt for meg, men jeg så en åpning som jeg valgte å gå for. Han plasserte ikke Alarielle midt på objektivet, så hvis jeg charget inn drycha, så var det faktisk hun som holdt objektivet og ikke Alarielle. Eneste forutsettning for planen min skulle fungere var at Drycha ville overleve en runde med combat. Det var en gamble, men mine raske beregninger tilsa at det var mer sannsynlig at hun overlevde enn at hun ikke gjorde det. Hovedsakelig måtte ikke Alarielle få inn to slag med billen, da disse gjør 5 skade og Drycha har bare 10 liv. Alternativt hvis jeg klarte å gi 5 skade til Alarielle først så gjør billen 4 skade og jeg kunne tålt 2 slag (Alarielle selv gjør veldig liten skade).

Det endte med at Alarielle fikk gjennom 2 slag, og jeg klarte ingen av de to 5+ reroll 1 saven jeg hadde på Drycha. Drycha var dermed borte og jeg fikk ikke forspranget i poeng som jeg trengte.


Jeg har nå regnet litt på det og ser at min vurdering i utgangspunktet ikke var så dum. De to mest vanlige utfallene for billen før save er 1 eller 2 slag som går gjennom, og med relativ høy sjanse for å redde en av de så hadde det mest sannsynlige utfallet vært at Drycha overlevde. Likevel kanskje litt dumt å ta den sjansen.

Kampen utviklet seg så til at vi i stor grad sto å så på hverandre. Vi beveget oss litt rundt, men ingen tok sjansen på å gå all inn mot motstanderens mål. Henrik, som hadde drept Drycha og en del mer spites enn det jeg hadde, ønsket nok ikke å gå for hardt inn, siden han lå an til en minor win. Jeg ventet på at det skulle åpne seg en mulighet til å drepe Alarielle, slik at jeg kunne gå over i kill points og selv få minor win. Ingen av delene skjedde så det ble en minor win til Henrik, men jeg fikk en del secondarys, så jeg fikk med meg 17 av 25 poeng.


Min borg, som Henrik ikke tok sjansen på å angripe for å eventuelt kunne få major.

Å spille dreadwood vs dreadwood var morsomt å ha prøvd, men er ikke noe jeg ønsker å gjenta med det første. Iallefall ikke på dette scenarioet. Starten er veldig avgjørende og vil i stor grad bestemme hele kampen. Det var imidlertid veldig hyggelig å spille mot Henrik, og neste gang vi møtes har jeg kanskje en annen Sylvaneth hær.


Lørdags kveld


Etter tre kamper på en dag, uten for mye pause mellom dem, så er det veldig hyggelig å dele historiene sine med de andre deltakerne. En anledning til å klage på alle dårlige terningkast og til å diskutere hvem man tror vinner. AoS folk er også veldig hyggelige, og 40k folk var ikke så verst de heller. I regi av Armacon var det felles middag og quiz på kvelden. Ut over det så var det mulig å kjøpe drikke i baren frem til klokken 2, for dem som hadde mange historier å fortelle.


Om spillingen gikk litt under det som jeg hadde håpet på, så gikk det desto verre på quizen. Jeg klarte nemlig å kun ha 2 rette svar på de 20 første spørsmålene. Nå var de vel å merke om 40K, men med 4 alternativ så er det en bragd i seg selv å svare så dårlig.

Kamp 4 – Carl Martin: Mixed Order – Blood and Glory


Denne kampen kan vi si at allerede var spilt. En uke før denne turneringen hadde jeg og Carl Martin en treningskamp der vi spilte nettopp dette senarioet. Da gjorde han en stor tabbe som førte til at jeg vant i runde 3. Det kunne jeg ikke forvente at han kom til å gjøre igjen.


Deploymenten var det ikke noe uventet ved. Scenarioet har to objektiver hver og jeg forventet at han ville sette en blokk med arkanauts på det ene og en blokk med phoenix guard på det andre. Jeg valgte å prøve å sette opp slik at jeg kunne slå ut hans høyre side som hovedsakelig var phoenix guard, men det måtte ikke vær for tydelig at det var det jeg prøvde på. Igjen så får jeg kun 1 på terningen som avgjør hvor mange strategems jeg får. Jeg begynte å se et mønster her.



Jeg valgte derfor å teleportere opp dryadene mine med redeployen fra strategemet for så å teleportere opp Hunters, Treelorden og Drycha via wyldwoods. Planen var at de skulle komme inn i en andre bølge.


På venstre side setter jeg opp en skog slik at jeg kan passe på den siden med noen dryads og spites uten å være for redd for hans heartrenders og skinks, samtidig som de er beskyttet fra skyting til arkanauts.



Kampen på høyre flanke gikk litt dårligere enn forventet. Dryadene drepte nesten ingen, og døde raskere enn jeg hadde håpet. Etter litt skyting og mer combat i Carl Martins runde så var det bare 10 dryader igjen.


Jeg fikk gå først i neste runde. Jeg valgte å ta den for å gjøre klar til andre bølge som skulle komme i min runde 3, og valgte derfor å trekke ut de resterende dryadene for å lage en chaff mur. Litt skyting og opprydding av skinks var alt annet som skjedde i min andre runde. Hunterne mine er svake mot mortal wounds, så jeg satt opp slik at jeg skulle kunne charge dem inn i runde 3, og ikke selv bli charget av Carl Martin i runde 2, men han hadde en plan. I sin runde to charger han både phoenix guard og evocatorsene inn i dryadene mine. Det burde jo gå greit siden evocatorsene var lengre enn 3'' fra hunterne, men det jeg ikke så var at hvis guarden utryddet dryadene, kunne evocatorne pile inn 3'' mot hunterne selv om de var utenfor 3'', siden de charget. Heldigvis for meg var det 3 dryader igjen, de pilet inn slik at evocatorene ikke kunne pile noe nærmere hunterne og fikk da ikke brukt sitt MW angrep på hunterne.


Runde tre fikk jeg gå først. Jeg slettet evocatorne med hunterne, og treelorden gikk inn i kamp med guarden. Høyre flanke ble en ordentlig grinde. Der ingen fikk gjort mye skade på noen. Phoenixen fikk gjort mye skade på hunterne og Drycha etter vert, men ble så låst fast i Treelorden min. Carl Martin mistet også endel phoenix guard etter hvert, men jeg hadde få modeller til å ta kontroll over objektivet som var der.


Carl Martin får dobbel tur inn i runde 4, og velger å ta den. Han har nesten ingenting som truer mine objektiver, men ser ut til å holde sine. Klarer han det ut runde 5 så vinner han siden han hadde drept mer av min hær en hva jeg hadde gjort mot han. Han velger derfor å sikre sine objekter med å sette ned heartrenderene på sine objektiver. 5 på hver side. I det han gjør dette ser jeg min sjanse til å vinne.


Jeg hadde rundt 15 modeller på hvert av mine objektiver for å forsvare mot heartrenderene, men når de ikke lengre truer, og Phoenixen er i combat. Så har han ingen modeller som kan ta noen av mine objektiver i runde 5. I min runde 5 velger jeg derfor å sende alt jeg har frem for å gjøre klar til å sverme objektivene. Carl Martin får gå først i runde 5 og skyter endel av mine modeller bort, men jeg har fremdeles noe igjen siden de var fordelt i flere små enheter.


I min runde fem charger jeg inn mot begge objektivene. Får greit overtall på hans venstre flanke, men klarer det akkurat ikke på høyre side. Det blir derfor minor win til meg. Jeg fikk 20 turneringspoeng mot Carl Martins 17.


Det ble en veldig jevn kamp. Jeg følte aldri Carl Martin truet med å ta major win, men han lå lenge an til å få minor win. For å å sikre minor win kunne han muligens sendt arkanautene over til venstre side for å sikre det objektivet, men han ønsket også å bruke deres skyting for å hjelpe til på høyre siden. Det er mulig han hadde mistet den siden hvis han ikke kunne bruk skytingen deres. Det var en veldig spennende kamp, som var vanskelig å se hvordan ville gå. Alltid kjekt å spille mot Carl Martin selv om vi ble litt presset på tid i denne kampen.


Kamp 5 – Tor Erik: Stormcast – Starstrike


Med to seire og to tap, kunne jeg muligens klatre litt opp på listen hvis jeg vinner siste kampen. Jeg møtte da Stormcast med 15 evocators og masse sequitors på starstrike. Dette var ikke en heldig match up for meg. På starstike får man mye mer poeng mot slutten av kampen og listen min er bygget opp mot å være sterk de første rundene. Den største trusselens hans var evocatorne, resten skulle listen min i det minste overleve mot. Problemet var bare at evocatorne kom til å være i himmelen, og med Surehart så kunne de komme ned hvor som helst og sikkert få av en 9'' charge. Jeg hadde imidlertid en plan, om den var god kan diskuteres.


Jeg startet som alle kampene mine denne helgen å trille 1 på strategems og valgte å ta første runden. Jeg valgte å sende treelorden rett inn i linjene til 30 sequitors. Resten ble satt opp i forskjellige skoger i forsøk på å holde linjene. Planen var at evocatorene skulle charge inn i treelorden, slik at jeg kunne sende hunterne inn i dem i returen.



Planen funket i den grad at Evocatorne gjorde som bestilt. De kom ned og drepte treelorden min, men nå sto de åpne for counter charge i runde 2 fra meg. Objektivet kom ned midt i min store gruppe av dryads, så det var bra, men Drycha var låst i combat med 5 andre evocators, og kunne ikke støtte hunterne. Jeg sendte likevel inn hunterne mine men de drepte kun 3 av 10. Når Tor Erik også fikk dobbel tur inn i runde 3 så forsvant alle hunterne og store deler av dryadene som sto på objektivet. Han fikk også kontroll over sitt objektiv som kom ned i runde 3, og dermed fikk han 6 poeng.


Før charge til Tor Erik runde 3.

Drycha klarte på merkverdig vis å slå de 5 evocatorne i combat, med god hjelp av healing underveis. Totalt healet hun 10 wounds over to hero faser. Men kampen var allerede tapt inn i min runde 3. Jeg fikk jeg også 6 poeng, og ledet dermed fortsatt med 2 poeng, men det var ingenting igjen for meg å spille med, og jeg hadde kun drept 8-9 evocators og rundt 10 sequitors. Han hadde alle heltene og godt over halparten av hæren igjen, mens jeg hadde en skadet Drycha og noen dryads og spite revenants. Vi spilte litt til, men hovedsaklig for å få secondaries og for å ha det litt gøy. Etter runde 4 så ga jeg meg.


Det var som nevnt en vanskelig kamp for min del fra starten av, men det tar ingenting bort fra Tor Erik. Han spilte listen bra og gjorde gode vurderinger. Personlig var det nok en tabbe å ofre Treelorden så lett. Jeg fikk da kontrollert hvor hans evocators kom ned, men jeg mistet også et av de beste våpene mot hans store grupper av sequitors. En annen tabbe var nok å sende ut hunterne i runde to. Jeg burde la de komme til meg, Da hadde jeg i det minste holdt en runde lengre, og kanskje ledet 8 mot 3 i runde 3. Det kunne i det minste gjort kampen litt mer spennende.


Det ble 2 seire og 3 tap. Med unntak av siste kampen så følte jeg at jeg spilte bra, men fikk ikke helt de resultatene jeg ønsket.


Premiering

Etter siste kamp var spilt var det bare premiering igjen. Det var mange kattegoirer man kunne vinne i og høyt nivå på premiene. Hver system hadde pris for første andre og tredje plass i turneringen i tillegg til best malte hær og best overall (maling og spilling). Det var også en malkonukrannse på tvers av systemene der man stemte på beste enhet, beste helt (liten modell) og beste monster/vehicle. Premiene i AoS gikk til:


Første plass i turneringen:Sebastian

Andre plass i turneringen: Dagfinn

Tredje plass i turneringen: Andårs

Best painted: Thomas (meg)

Best overall: Henrik





Min vurdering av turneringen.


Dette er den tredje 2 dagers turneringen jeg har deltatt på, og uten å snakke de andre ned, så var dette den beste så lang. Det er mange positive sider å trekke frem, og jeg sliter med å finne noe å kritisere. Opplegget til Armacon var veldig godt. Det var flere organisatorer som sørget for å gi beskjeder og de strakk seg langt for å gjøre det så hyggelig som mulig for oss som spilte. En av dem sto til og med i kø for meg for å få en øl, mens jeg spilte. Det var mye opplegg hele helgen. Helt fra fredags ettermiddag frem til og med premiering på søndagen.


Jeg kommer helt klart tilbake neste år, men da sover jeg nok på hotellet. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fikk tilbrakt mer tid sammen med denne flotte gjengen.


Ses igjen neste år!



© 2019 Fjordhammer miniatyrspillklubb

  • Discord-Logo+Wordmark-Black edited
  • w-facebook

Kontakt oss på: post@fjordhammer.no