Søk

Everchosen: Kurndreth Dawnsong

Av Thomas - Styremedlem


For snart 2 måneder siden annonserte Games Workshop at du skal holde en internasjonal malekonkurranse. I denne konkurransen skal man sende inn et bidrag, som er en modell på en 60mm base eller mindre, som GW selger, til en av deres butikker. Her finner du reglene: https://www.warhammer-community.com/2019/06/14/everchosen-everything-you-need-to-know/. Annonseringen kom så og si samtidig som jeg fikk Looncurseboksen med den nye Sylvaneth helten, så timingen kunne ikke vært bedre. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å male henne til en så høy standard jeg kunne innenfor en rimelig tidsramme. Så det var perfekt timing for å bli med i denne konkurransen. Jeg skal nå å ta dere gjennom en liten reise på hvordan jeg malte henne og kom frem til sluttresultatet.



Jeg startet med Zephyrespiten som bærer Arh-revenanten til kampen. Denne brukte jeg mye mer tid på enn det jeg hadde planlagt. Membranen på vingene skulle se tynn ut og jeg ønsket også å gi den en magisk effekt. Overgangen fra lilla til gul gjorde jeg ved å først glaze med en 50/50 mix av lilla og gul. Når den var på plass så gikk jeg over med en ny glaze i ren gul som jeg startet på litt lengre ut på tuppene. Ble fornøyd med resultatet, men det tok lang tid med mange lag med glaze. Skulle jeg gjort det igjen så tror jeg at jeg heller hadde brukt wet blending.


Selve kroppen malte jeg med en veldig mørk lilla. Jeg startet med å highlighte med lysere toner lilla opp til nesten helt hvit. Jeg likte ikke helt hvordan dette ble. Jeg ønsket at den skulle få en effekt som ga den mer glans. Jeg prøvde da å highlighte med komplementærfargen. Dette gjorde jeg med å bruke 2-3 lag med edge highligting der jeg blandet inn mer og mer gult i en lys lilla. En mørk bille vil normalt ikke skinne med fargen som er helt motsatt på fargehjulet, men jeg likte effekten og det ga en fin kontrast, så jeg valgte å beholde den.



Første steget på selve Arch-revenanten var bladene som henger ned fra hoften. Jeg ønsket litt variasjon i fargene og malte dem i to forskjellige grønnfarger der jeg brukte den mørkeste der mindre lys vil treffe. Jeg la også inn noe rødt som jeg blandet inn ved bruk av wet blending. Dette igjen for å skape litt mer variasjon. På dette tidspunktet var jeg ikke så veldig nøye med påføringen av fargene.










Basefargene på selve barken ble de samme som jeg har på endel av mine Sylvaneth. Det er en base av deathworld forest. Jeg wet blender inn en mix av den med gul og fokuserer det på områder der mer lys vil treffe eller jeg ønsker mer fokus.


Normalt bruker jeg shade med en mix av brun og grønn shade, men siden jeg ville prøve presse denne modellen opp til et høyere nivå enn det jeg pleier, så la jeg inn skygge med dryad bark i basefargen. Her brukte jeg igjen wet blending som teknikk. Jeg var fornøyd med resultatet, men det tok endel mer tid. Ikke bare å legge skyggene, men når jeg ikke shadet hele området, så måtte jeg også bruke mer tid på å finpusse overgangene mellom basefargen og de lysere områdene. Fordelen med å gjøre det på denne måten, er at det er mye lettere å gå over å rette opp feil, og man har generelt mer kontroll, men det tar endel mer tid.


Tilfeldigvis la Miniac ut en video (https://www.youtube.com/watch?v=1BiYdGrEsLk ) på youtube om non metallic metal (nmm) omtrent samtidig som jeg startet å male denne figuren. Jeg tenkte da at jeg kunne prøve å følge hans eksempel. Jeg har malt med denne teknikken før, men har ikke veldig mye erfaring med det.


Den største utfordringen er å vite hvor lyset skal reflektere tilbake i metall. Selve teknikken er ikke så vanskelig bare man tar seg god tid. Her blir det sjeldent rett på første forsøk, man må bare forsette å jobbe til man blir fornøyd.


Jeg gikk for en nokså lys farge, altså mye lys som reflekteres. Ble fornøyd med resultatet, men så fort en utfordring. Hvordan skal resten av modellen konkurrere mot det veldig lyse bladet. Jeg ønsket fokus på hodet til modellen, ikke våpenbladet.


Det var på tide å jobbe videre med bladene. I stede for å shade dem valgte jeg å legge to lag med highlight. Det var fordi jeg syns den basefargen jeg hadde lagt var nokså mørk, og igjen så ville dette gi meg mer kontroll. Første laget ble da brukt layering teknikk. Der jeg malte hver blad individuelt og lot bare de områdene på bladene jeg ønsket å være mørkest være igjen. Etter det gikk jeg over med edge higligthing.



Barken brukte jeg også en kombinasjon av layering og edge highligthing. Tidligere har jeg i stor grad edge highlightet alt barken, men jeg ønsket ikke helt den looken. De skarpeste kantene har edge higlight, men resten er hovedsaklig layering. Jeg brukte her relativt uttynnet farge, så det ble nesten glazing på noen områder. Jeg gikk også over noen områder for å forsterke skyggene.


Som en motvekt mot det lyse våpenbladet så forsøkte jeg å gjøre delen med bak som er nærmest hode til modellen veldig lys. Alene var det ikke nok, men det hjalp.



Den klart største utfordringen i dette prosjektet ble hjelmen. Den er ikke så stor, men det ble først gang jeg forsøkte nnm gull. Men med gode råd fra andre i miljøet og et par youtube videoer, så var jeg klar til å hive meg ut i det.


En såpass liten bit gjør at å gjennomføre selve teknikken var vesentlig lettere enn på våpenpladet. Imidlertid så var det her veldig mange små deler på hjelmen og å vite hvordan disse reflekterer lys var ikke så lett. Er ikke helt sikker på om jeg gjorde den helt riktig i forhold refleksjon av lys, men jeg syns den ble kul. Det er jo det viktigste.


På dette bilde så kan du også se at jeg har malt hornene og endel andre småting på modellen. Hornene ønsket jeg lyses på bunnen, igjen for å trekke oppmerksomheten ned mot hodet.


Her er et nærbildet av skjoldet. Det er kanskje det jeg ble minst fordøyd med. Effekten jeg prøver å oppnå er at det skal være mørk grønn blank materiale, nærmest som en smaragd bare mørkere. Selve utførelsen syns jeg ble bra, men det er noe som ikke er helt riktig. Jeg tror kanskje det kan være lyset. De to lyspunktene skulle nok byttet plass. Da tror jeg det hadde sett mer ut som lys hadde reist gjennom materialet.







De resterende detaljene har jeg brukt nokså standard maleteknikker på, og ikke noe som er nødvendig å gå i detalj på.


Med håret malt med nokså høy kontrast og vingene på plass, så syns jeg modellen fikk en god helhet.


















Litt fordi jeg ønsket å prøve noe nytt, men mest fordi jeg var redd for at modellen kunne forsvinne litt i konkurransen, da den kan ende opp med å konkurrere mot mye større modeller, så valgte jeg å gi henne en plinth.


Jeg gikk for en nokså en plain plinth der jeg kun malte navnet hennes med en liten ramme rundt.


Inspirasjonen til rammen fikk jeg fra Sylvaneth boken, og navnet hennes fikk jeg hjelp til å finne fra denne siden : https://www.realmofplastic.com/hobby-blog/character-name-generator-sylvaneth



Etter først å legge linjene i hovedfargen. La jeg en skygge farge under. Etter det forsterket jeg hovedfargen igjen, og gikk over å la på highligthes på tupper å andre steder jeg mente trengte det.


Et triks her, det funket iallfall for meg, var å male med nokså tynn maling. Den må ikke renne, men være så tynn som den kan uten å renne. Dette gjorde jeg for å ha bedre kontroll, og områder som der jeg malte feil, eller ikke ble fornøyd med, var lettere å korrigere. Dette førte selvfølgelig til at man måtte male linjene flere ganger, men når man først har lagt linjene så er det relativt enkelt å male over dem på ny uten å treffe områder man ikke ønsker.


Så her er sluttresultatet.



Totalt sett er jeg veldig fornøyd med resultatet. Det er noen deler jeg nok kunne gjort bedre, men det blir en avveining i forhold til tid man har til rådighet og hva man skal fokusere på. Det er også noen ting jeg kan gå tilbake på å fikse, men nå skal jeg bort på sommerferie, så det har jeg ikke tid til.


Dette var en relativt kort gjennomgang av hvordan malte henne. Har du et spørsmål om noe av dette så ikke vær redd for å ta kontakt. Jeg kan nås på vår Discord chat eller på Instagram (@tomsenbupaint).







© 2019 Fjordhammer miniatyrspillklubb

  • Discord-Logo+Wordmark-Black edited
  • w-facebook

Kontakt oss på: post@fjordhammer.no